Yoga is een levensfilosofie, afkomstig uit het oude India met als doel gezondheid van, en eenheid tussen lichaam en geest. Er zijn inmiddels vele yoga stijlen die deze basis op verschillende manieren aanvliegen. 

 

Het ontdekken welke yogastijl het beste bij je past kost wat tijd. Je kunt het beste eerst diverse stijlen uitproberen. Om de innerlijke rust te vinden helpt het, als je eenmaal "jouw" stijl hebt gevonden om je te richten op deze stijl i.p.v. steeds wisselende stijlen te beoefenen. Dit kan in een later stadium wel weer. Als je het zou vergelijken met vechtsporten waarbij je de ene keer judo, dan weer karate en vervolgens weer een andere vorm beoefent, zul je de kern van de afzonderlijke vormen niet snel ervaren.

Ik heb mijn draai gevonden in de Ashtanga vinyasa yoga en de les vormen die ik bij Studio Actief aanbied hebben dit yoga systeem als basis. 

 

  • Ashtanga vinyasa Primary serie
  • Ashtanga Self practice/Mysore stijl
  • Stretch&Relax (ook geschikt tijdens zwangerschap)

Ashtanga vinyasa yoga is een dynamische yoga methode. Het systeem bestaat uit een vaste reeks houdingen. Op het ritme en het geluid van de ademhaling beweeg je vloeiend door deze reeks. Het brengt onze natuurlijke eigenschappen kracht, souplesse, speelsheid in balans en zorgt voor ontspanning. Dit gebeurt op zowel lichamelijk als mentaal vlak. Voor beginners, cursisten met blessures, leeftijd gerelateerde beperkingen, is er in het vaste programma altijd ruimte voor individuele aanpassingen. De meer gevorderde cursist vindt door de vaste reeks gemakkelijker een meditatieve flow, verdieping in de posities en altijd weer nieuwe uitdagingen.

“Practice and all is coming” 

 Dit is één van de bekende quotes van grondlegger Sri Pattabhi Jois.

 

Primary serie led-class:

Dit is een groepsles waarin iedereen gelijk op werkt en waar iedere week een deel van de ashtanga serie wordt geoefend.

Self practice: Dit is de traditionele manier waarop in Mysore, de bakermat van Ashtanga Yoga in India, wordt lesgegeven. Deze klassieke stijl is een echte aanrader en werkt voor alle niveaus. Je bouwt positie voor positie, binnen je mogelijkheden en in eigen tempo aan de serie. De docent begeleidt je en zorgt ervoor dat je stap voor stap de serie eigen maakt.

  

 

Stretch&Relax 

Hier komt het beste van pilates en yoga bij elkaar. Spierversterkende oefeningen en ontspannen rek- en strekbewegingen. Het is een laagdrempelige lesvorm . 

 

Yoga Swing

wordt ook Aerial Yoga of Anti- Gravity Yoga genoemd. De doek lijkt een beetje op een schommel of hangmat.

We gebruiken de Swing om Yoga posities vanuit een andere invalshoek te beleven. Je leert je over te geven aan bepaalde posities omdat de Swing geheel of gedeeltelijk het lichaamsgewicht draagt. Vaak worden onverwachts grenzen verlegd.

Aan het eind van de les ervaar je ultieme ontspanning. In je eigen hangmat kom je helemaal tot rust.